Baza wiedzy

Jak zainstalować stację ładowania samochodów elektrycznych?

W artykule „Dlaczego stacja ładująca jest lepsza niż gniazdko” omówiliśmy już wszystkie wady, z jakimi może spotkać się właściciel samochodu elektrycznego podczas ładowania samochodu z konwencjonalnej sieci. I doszliśmy do wniosku, że własna stacja ładująca jest nie tylko wygodna, ale i bezpieczna. Dzisiaj porozmawiamy o tym, jak go zainstalować i na co należy zwrócić uwagę. W przypadku pytań dotyczących pozwoleń i zezwoleń polecamy artykuł „Montaż stacji ładowania pojazdów elektrycznych: problemy biurokratyczne, związane z pozwoleniami i inne”.

Dokonajmy rezerwacji od razu - zdecydowanie zalecamy skorzystanie z pomocy profesjonalnego elektryka lub serwisu instalacyjnego firmy, w której zakupiłeś stację. Prace instalacyjne należy przeprowadzać z zachowaniem najwyższej ostrożności i bezpieczeństwa. O wiele lepiej, jeśli jest to mistrz, który zna takie urządzenia i wymagania dotyczące ich umieszczenia.

Więc co musisz wiedzieć.

Sprawdzanie dostępnej mocy.

Warto zacząć od sprawdzenia maksymalnej dopuszczalnej mocy, ponieważ stacja ładowania pojazdów elektrycznych z pewnością stanie się najpotężniejszym konsumentem w Twojej sieci.

Aby to zrobić: bierzemy maksymalną moc na linii zasilającej i obliczamy maksymalne zużycie w godzinach szczytu. Różnica między nimi to wartość, której potrzebujemy.

Rozważ możliwe opcje:

Linia jednofazowa:
Spójrz na maksymalny prąd swojej maszyny na linii, pomnóż przez 220. Przykład: 220 V * 32 A \u003d 7,04 kW.
Od otrzymanej liczby należy odjąć całkowitą maksymalną moc odbiorców sieciowych (tak jakby byli włączeni w tym samym czasie). Czyli: grzałka 1,5 kW + pralka 800 W + światło 700 W. A teraz masz już 4 kW dla swojej stacji ładującej.
Linia trójfazowa:
Robimy dokładnie to samo: bierzemy maksymalny prąd twojej maszyny na linii i mnożymy przez 660. Przykład: 16A * 660V = 10,6 kW.
Od tego odejmujemy całkowitą maksymalną moc odbiorców sieci, tak jakby byli włączeni w tym samym czasie. Bierzemy pod uwagę: grzejnik 1,5 kW + pralka 800 W + światło 700 W, a teraz zostało nam 7,6 kW do naładowania samochodu elektrycznego.

Linia dzierżawiona i niezbędne urządzenia zabezpieczające.
Instalacja stacji ładowania pojazdu elektrycznego wymaga osobnej linii z automatem sparowanym z przekaźnikiem różnicowym.

Do linii jednofazowej potrzebujesz:
przekaźnik różnicowy (RCD) typu A/Hi.
znamionowy wyłączalny prąd różnicowy - 30 mA;
maksymalny prąd pracy - 40A;
połączenie - 2P (dwubiegunowe).
wyłącznik automatyczny (automatyczny) dla wybranego prądu od 16 do 40 A (dodaj do szacunkowego prądu stacji od 3 do 8 A).
typ - C;
połączenie - 2P lub 1P + N (urządzenie jednobiegunowe lub dwubiegunowe).

Do połączenia trójfazowego potrzebne będą:
przekaźnik różnicowy (RCD) typu B (jeśli twój terminal jest już wyposażony w detektor upływu prądu stałego, wystarczy tańszy trójfazowy przekaźnik różnicowy typu A).
znamionowy wyłączalny prąd różnicowy - 30 mA;
połączenie - 4P;
maksymalny prąd - 40A.
automatyczne przełączniki (urządzenia automatyczne) dla wybranego prądu od 16 do 40 A (dodaj do szacunkowego prądu stacji od 3 do 8 A).
Możliwe jest również zastosowanie urządzenia kombinowanego: automatu różnicowego lub w skrócie difavtomatu - jest to również wyłącznik różnicowoprądowy (RCD). Jest to urządzenie, które łączy w sobie funkcje przekaźnika różnicowego i wyłącznika odpowiedniej fazy (2P dla jednej fazy lub 4P dla trzech faz).

WAŻNY! Aby zapewnić działanie bez przeciążania RCD, konieczne jest, aby prąd znamionowy RCD był wyższy o stopień maksymalnego prądu maszyny. Standardowo istniejący zakres prądów znamionowych RCD: 16, 25, 32, 40, 50, 63, 80, 100 (A).

Przekroje przewodów do podłączenia są ważnym szczegółem, do którego wielu nie przywiązuje wagi. W rzeczywistości przepustowość przewodu i jego jakość również wpływają na bezpieczeństwo i stabilność systemu, podobnie jak innych urządzeń. Dlatego wybieramy:

prąd do 16 A, przy długości przewodu poniżej 100 metrów: przekrój 2,5 mm2
prąd 16-32 A, przy długości kabla poniżej 100 metrów: przekrój 10 mm2

Przykład schematu dla sieci jednofazowej i trójfazowej:

Informacje referencyjne:
Hi - charakterystyka odporności na impulsy prądu o ograniczonym czasie trwania i amplitudzie do 6000 A.

Rodzaje przekaźników różnicowych (przełączników) i ich oznaczenia:

RCD typu AC wykrywają różnicowe sinusoidalne prądy przemienne. Typy AC RCD nadają się do ogólnego użytku i obejmują większość praktycznych zastosowań.
Wpisz ADB431080.png
Oprócz charakterystyk RCD typu AC, RCD typu A wykrywają prąd stały o tętnieniu różnicowym. Prądy takie mogą pojawiać się w obwodach z prostownikami diodowymi lub tyrystorowymi w obciążeniach elektronicznych. W tym - w schematach jednofazowych stacji ładowania.

RCD typu A mogą wykrywać sinusoidalne prądy przemienne, pulsujące wyprostowane, kompozytowe wieloczęstotliwościowe i gładkie prądy różnicowe DC. Dodatkowo zdefiniowane są warunki wyzwalania dla różnych częstotliwości od 50 Hz do 1 kHz. W sieci AC prąd różnicowy netto DC może być generowany głównie przez trójfazowe obwody prostownika, ale także przez niektóre określone prostowniki jednofazowe.
RCD typu B są przeznaczone do użytku z trójfazowymi obciążeniami prostowniczymi, takimi jak napędy o zmiennej prędkości, systemy fotowoltaiczne, stacje ładowania pojazdów elektrycznych i sprzęt medyczny.

Podsumowując: instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych to nic wielkiego. Ale ten proces wymaga ostrożnego i poważnego podejścia. Możesz skontaktować się ze specjalistą lub samodzielnie wykonać instalację - cierpliwość i wysokiej jakości materiały będą kluczem do Twojego sukcesu.

Dziękuje za przeczytanie. Jedź z przyjemnością, uważaj na drogach i zostań z nami.

Masz pytania? Kliknij, aby wysłać do nas wiadomość

Lub zadzwoń do nas: +48792236767
2023-04-08 12:55